آیا درآمد لیدرهای بازاررسانی شبکه ای از مشروعیت اخلاقی برخوردار است؟

  • سعید بهادری
  • /
  • 1400/06/20 15:32:45
  • 1754 مشاهده


این پولی که در نتورک مارکتینگ در میاریم درسته؟

این درآمدها منشا و منبعش درسته ؟

درسته که شما کار نکنی ولی پول دربیاری؟

مگه چیکاری می کنی که بخوای اینقدر درآمد داشته باشی؟

خیلی از افراد هستن ولی که درآمد های بالای نتورک مارکتینگ رو می بینند و صحبت از درآمد های خیلی از لیدرهای این تجارت میشه، خب این سوال تو دهنشون میاد که مگه اینا دارن چی کار می کنند؟

 

خیلی از افراد هستن به مشروعیت این پول شک دارن و فکر می کنند که شما در ازای پولی که در میاری ، کاری نمی کنی.زمانی که مجموعه بزرگ میشه افراد اون پایین دارن کار می کنند و شما پول دربیاری.

به همین خاطر هم هست که برخی افراد هنوز به مشروعیت این درآمد شک دارن.وقت اون رسیده که به این موضوع کمی دقیق تر نگاه کنیم.

یه تفاوتی وجود دارد بین هنرپیشه های تئاتر و هنرپیشه های سینما ، شما وقتی برای دیدن یه تئاتر میرید و بلیط تهیه می کنید اجرا کننده همونجا زنده داره برنامه براتون اجرا می کنه و از این طریق درآمد کسب می کنه .حالا آیا ما می تونیم بگیم درآمد کسانی که فیلم درست میکنند غیرمشروع هست چون اونا یه بار فیلم رو میسازن و بارها اون رو پخش می کنند و هر بار که کسی اون رو میبینه عواملش دارن کسب درآمد می کنند و هر بار زنده اجراش نمی کنند.

بیایید جوری دیگه نگاه کنیم، فرض کنید یه نفر یه کتابی می نویسد و این کتاب اینقدر خوبه که بارها و بارها تجدید چاپ میشه. چاپ پنجم ، دهم و حتی بیستم ، مگر این آدم ۲۰ بار کتاب نوشته ؟ آیا جا داره الان ما شک کنیم به مشروعیت درآمدی که این فرد داره بابت چاپ کتابش در میاره؟

به نظرم میاد که با این مثال ها کمی ذهنتون روشن شده باشه که اگر کسی در همین لحظه کاری نمی کنه ولی داره پول درمیاره به این معنی که درآمدش غیر مشروع و نامعتبره نیست ، قطعا اون آدم ارزشی ایجاد کرده و اون ارزش بارها و بارها تکرار شده . در واقع افراد خیلی زیادی هستن که کتاب می نویسند ولی چاپ اولشون به چاپ دوم نمیرسه ، نتورک هم همین هست ، افراد خیلی زیادی هستن که وارد نتورک میشوند و شبکه شون به نسل های دوم و سوم حتی نمیرسه که بخوان از کار کردن اون افراد درآمد داشته باشند.

اون افرادی که شما در نتورک مارکتینگ می بینید که مجموعه بزرگی دارند و از کل فروش آون سازمان درامد دارن، اینا افرادی بودن که اون فیلم قشنگه رو درست کردن یا اون کتاب قشنگه رو نوشتند ، اینا افرادی هستن که توانستند به افراد خیلی زیادی کمک کنند که آنها هم بتوانند موفقیت رو تجربه کنند.

پس اینی که اون افراد به صورت مستقیم خیلی از کارها رو نمی کنند هیچ معیاری برای ما نمیشه که بخواهیم مشروعیت درآمدشون رو بررسی کنیم . مشروعیت درآمد به این هست که هر فرد در هر رده ایی که هست کار و وظبقه ایی رو که بهش محول میشه رو درست انجام بده.

درسته که یک لیدر نتورک و کسی که سازمان بزرگی داره خودش در حال حاضر به صورت مستقیم خیلی از کارها رو انجام نمیده ، ولی اینقدر کارهای پشت پرده و آموزشی وجود دارد که اگر این افراد درون سازمان کار خودشون رو متوقف کنند میتونه به صورت مستقیم کف این سازمان را تحت تاثیر قرار بده.

از آموزش هایی که افراد می گیرند تا برای مراحل بعدی کارشون آماده باشند تا تمام تولید هایی که برای محتوای آموزشی افراد تازه کار شکل می گیره.

پس در حقیقت نوع مسئولیت افراد در طی روند ساختن سازمان فرق می کنه . کارهای این افراد با افراد کف سازمان متفاوت است.افرادی می توانند از فروش کل سازمان بهره ببرند و اصلا سارمان داشته باشند که کارشون رو درست انجام بدن و اون ارزش آفرینی رو که لازم هست رو ایجاد کرده باشند.

اگر بخواهیم این قضیه رو از نظر اقتصادی هم بررسی کنیم متوجه میشیم افراد در ازای فروشی که در مجموعه توانستند ایجاد کنند موفق به کسب درآمد شدن و در برایر فروشی که در یک سازمان نتورک ایجاد میشه اون درامد عدد خیلی بزرگی محسوب نمیشه و قطعا برای اون شرکتی که داره محصولش رو میفروشه کاملا به صرفه هست که به فردی که عامل ایجاد این شبکه فروش بوده ، درصدی رو به عنوان پورسانت پرداخت کنه شاید حق واقعی این افراد خیلی بیشتر از اون چیزی باشه که به نظرم میرسه و کاری که این افراد کردند خیلی بیشتر از این ارقام و اعداد باشه.

من مطمئن هستم اگر شما بتوانید روزی در نتورک مارکتینگ دستاوردی داشته باشید و سازمان خوبی داشته باشید ، درآمدی که کسب می کنید کاملا منصفانه هست و از مشروعیت برخوردار است.


 

دسته بندی : پرسش های متداول
برچسب ها :