بازاریابی یا بازار رسانی شبکه ای؟

  • سعید بهادری
  • /
  • 1401/01/01 12:56:38
  • 2665 مشاهده


خیلی‌ها فکر میکنن که نتورک مارکتینگ روشی برای حذف واسطه‌ها و رسوندن محصول به طور مستقیم به دست مصرف کننده ساخته شده، این در حالیه که مفهوم این تجارت خیلی گسترده‌تر از این هست. در حقیقت وقتی ما از کلمه مارکتینگ استفاده میکنیم فقط بخشی از اون میشه پخش و توزیع محصول که بله در روش بازار رسانی شبکه ‌ای محصول با حداقل واسطه به دست مصرف کننده‌ها میرسه.

ولی بعد بزرگتر اون بحث تبلیغات است، محصولاتی که داخل نتورک مارکتینگ ارایه میشن معمولاآ محصولاتی هستند که از قبل توی بازار خودشون شناخته شده نیستن و یا از تکنولوژی‌های جدیدی استفاده شده داخلشون که مردم با اونها آشنا نیستن، خوب طبیعتاَ از بخواد این محصولات از طریق روش‌های سنتی تبلیغات مثل رسانه‌های عادی، تلویزیون یا حتی مدل مدرنتر اون اینستاگرام یا ابزارهای تبلیغاتی دیگهمعرفی بشه، هم هزینه‌ی خیلی‌رو در بر خواهد داشت و هم اینکه اونجوری که باید و شایددر بین این حجم وسیع تبلیغات دیده نمیشن اصلاً..

توی حتی محصولات عادی هم این قضیه وجود داره، شاید تبلیغات سنتی مثل بیلبردها و تلویزیون یه روش خوبی باشه تا زنجیره شناسوندن محصول‌رو شروع بکنه ولی در حقیقت محصولات از طریق مسرف کننده‌های اون بهم معرفی میشن، یعنی یه گوشیه اپل خیلی بهتر تو دست افرادی که استفاده میکنن دیده میشه و تبلیغ میشه تا توی تیزرهای تلویزیونی یا ماهواره‌ای...

پس این کاری هست که ما در طول روزمره برای محصولات و کاهاهای روزمره خودمون انجام میدیم، فقط این به صورت سازمان یافته نیستش و ما بابتش دریافتی‌ای نداریم، پولی دریافت نمی‌کنیم. در حقیقت عمده این هزینه‌هایی که واسه تبلیغات میشه صرفاَ توی جیب شرکت‌های تبلیغاتی و رسانه‌ها میره.

توی نتورک مارکتینگ یا بازار رسانی شبکه‌ای یک زنجیره‌ای از مصرف کننده‌ها وجود دارن که هم دارن کار تبلیغات محصول‌رو انجام میدن و هم به صورت مستقیم مشتری‌های جدید رو وصل میکنن به تولیدکننده یا شرکت فروش محصول و از این طریق اون پولی که قبلاَ فقط صرفاَ تو جاهای خاصی مثل شرکت‌های پخش و شرکت‌های تبلیغاتیتجمع پیدا میکرد بین افراد خیلی زیادی که مصرف کننده اون محصول هستن داره پخش میشه، این روش نه تنها برای مصرف کننده‌های یه محصول روش مناسبی محسوب میشه، بلکه برای خود شرکت‌هایی که از روش استفاده میکنن هم، روش خیلی ایده‌آلی هست، چراکه یک بازار کاملاً انحصاری برای خودشون درست میکنن و تبلیغات محصولشون بین این همه تبلیغاتی که از طرف شرکت رقیبشون دائم داره تو رسانه‌ها پخش میشه گم نمیشه.

شما وقتی که مثلاً تو 15 دقیقه تایمی که وسط بازیه فوتبال تبلیغ پخش میشه، تلویزیون نگاه میکنی، شاید  بالای 10 مدل شامپو مختلف رو ببینین که داره تبلیغ میکنه و همه اونها هم بسته به اینکه چقدر پول صرف ساخت اون کلیپ شده باشه، جذابیت‌های خاص خودشون رو دارن. حالاا فرض کنین که شما یه شرکتی هستین که میخواین یه شامپوی فوق‌العاده‌رو بدین داخل بازار، جدای اینکه باید کلی هزینه کنین تا بخواین اون شامپورو خیلی خوشگل تبلیغش بکنین بازم در نهایت تبلیغ محصولتون بین اون همه محصول دیگه قرار میگیره و مخاطب خاص خودش‌رو پیدا نمیکنه، ولی از طرف دیگه وقتی تو بازار رسانی شبکه‌ای محصولی معرفی میشه کاملاً مشتریای وفادار اون محصول، اون محصول‌رو دارن به دیگران معرفی میکنن و شما یک شبکه تبلیغاتی انحصاری خودتون‌رو دارین.

پس یادمون باشه وقتی از نتورک مارکتینگ صحبت میشه، زود اون‌رو با بازار رسانی شبکه‌ای یا فقط حذف واسطه‌ قاطی نکنیم یا درواقع فکر نکنیم که صرفاً یک روش بازاریابی هست، نه مفهوم نتورک مارکتینگ بسیار گسترده‌تر از بازاریابی یا حذف واسطه هست.